vrijdag 5 december 2008

Marokkaanse invloed in Mauretanië

Mauretanië had eindelijk een democratisch gekozen regering maar helaas is dit jaar weer een staatsgreep gepleegd door het leger. Maar het nieuwe regime wordt amper erkend, de Afrikaanse Unie wil dat de gekozen President Abdellahi terugkomt, de Europese Unie wil dat hij terugkeert, Rusland heeft de coup veroordeeld, Frankrijk eveneens. De Veiligheidsraad ook. President G. W. Bush heeft op 1 december ter gelegenheid van Mauretanië's onafhankelijkheidsdag de hartelijke felicitaties gestuurd aan de verdreven president. Hij voegde eraan toe dat de USA volledig achter de gekozen president blijven staan. Wie steunt deze coup dan wel?

Zo te zien hebben de putschisten wel steun van Marokko. Al eerder werd de chef van de marokkaanse veiligheidsdienst in het land gesignaleerd. En nu is er een alarmerende melding van Amnesty International. Zij rapporteren dat de nieuwe junta op grote schaal martelt en dat daarbij steun wordt verleend door Marokkanen. Hier een citaat uit het Amnesty rapport:

"Na de derde nacht, rond 10.00 in de avond, kwamen een paar Marokkanen om me ondervragen. Ze wilden me op laten biechten dat ik bij de Salafistische groep zou horen en dat ik voorstander was van Jihad ... Ze zeiden dat als ik niet zou toegeven, het me mijn leven zou kosten. Ze zeiden dat wat de Mauritaniërs tot dan toe hadden gedaan de hemel zou zijn vergeleken met wat zij me zouden aandoen .... Ze gebruikten dezelfde methoden, met inbegrip van de 'Jaguar'. Ze waren erger dan de Mauritaniërs, die van tijd tot tijd stopten, en soms zouden de Mauritaanse bewakers een beetje water naar je toe smokkelen. Bij de Marokkanen was er echter geen mededogen."

Ná de coup d'etat is er een even opzienbarende als onduidelijke aanslag geweest door Al Qaida in de Maghreb op een eenheid van het Mauretaanse leger. De soldaten werden gevangen genomen en zouden daarna onthoofd zijn. Die aanslag vond plaats in de rug van het Polisario, in het noorden van Mauretanië bij de plaats Zouerate. En nu assisteert Marokko bij de "bestrijding" van het terrorisme. Het ziet er naar uit dat zowel de coup als de Al Kaida aanslag in Mauretanië in het belang van de Marokkaanse veiligheidsdiensten is.

Geen opmerkingen: